SViR bezoekt de NPO & NOS

SViR bezoekt de NPO & NOS. Lees verder voor een verslag van deze dag!

Door Franny Pouderoyen

f

 

 

 

 

 

Op woensdag 2 maart bracht een aantal leden van de SViR een bezoek aan de NPO en de NOS in het Media Park te Hilversum. Het ochtendprogramma werd verzorgd door de juridische afdeling van de NPO. Momenteel zijn de voorgestelde wijzigingen in de Mediawet natuurlijk een hot topic. Als het aan staatssecretaris Dekker ligt, worden programma’s als Bananasplit van de buis gehaald. Plat amusement kan immers ook door de commerciële omroepen worden verzorgd. Ook wil Dekker de toegang tot het bestel voor externe partijen vergroten. Externe programmamakers kunnen hun voorstellen dan direct indienen bij de NPO. Bovendien zou de NPO door Dekkers plannen een grotere vinger in de pap krijgen. Het komt erop neer dat de inhoudelijke bemoeienis met de publieke omroep verder zal toenemen, wat de onafhankelijkheid niet ten goede komt. Er zullen dus voldoende checks & balances ingepast moeten worden.

Ook werden er twee presentaties verzorgd over privacy bij de NPO en over Rodap. Vanzelfsprekend heeft ook de NPO dagelijks te maken met persoonsgegevens. Wanneer zijn deze herleidbaar? En moeten de gegevens geanonimiseerd worden? Ook werd er stilgestaan bij de gevaren van Big data profiling. Het is uiteraard niet de bedoeling dat jouw profiel zomaar bij derde partijen terecht komt, zeker wanneer dit profiel niet is samengesteld op basis van objectieve feiten. Ook de NPO moet waakzaam zijn voor dergelijke risico’s, zeker gezien zijn voorbeeldfunctie. Bovendien moet het publiek de diensten kunnen vertrouwen.

Tijdens de laatste presentatie maakten vrijwel alle studenten voor het eerst kennis met Rodap (Rechtenoverleg voor Distributie van Audiovisuele Producties). Rodap vertegenwoordigt de partijen van de productie tot en met de distributie van audiovisuele mediadiensten. Die partijen zijn onder andere film- en televisieproducenten, omroepen (publiek en commercieel) en distributeurs (kabel, glasvezel, iptv). Rodap zorgt ervoor dat het materiaal beschikbaar wordt gesteld aan consumenten en dat de makers hun vergoeding krijgen.

Na het ochtendprogramma was het tijd voor de lunch en een kijkje achter de schermen bij de regieruimte. In dit gedeelte worden de programma’s aangeboden die de NPO zal uitzenden. Ook worden de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ gezet, door bijvoorbeeld ondertiteling of logo’s toe te voegen.

Untitled

 

 

 

 

 

Het middagprogramma bij de NOS werd verzorgd door Matthijs Linnemann, hoofd juridische zaken. Dagelijks komt er bij de NOS een breed scala aan juridische kwesties aan bod. Van contracten met bijvoorbeeld grote externe aanleveraars van nieuws (ANP, Reuters), tot aan auteursrechtelijke vraagstukken, maar ook of het al dan niet is toegestaan om bepaalde reclame-uitingen te doen. In het laatste geval bepaalt de Mediawet de spelregels en controleert het Commissariaat voor de Media of iedereen zich hier netjes aan houdt. Er kunnen forse boetes volgen als de regels worden overtreden. Tijdens een aflevering van De avondetappe in 2010 maakte Mart Smeets uitgebreid reclame voor een uitgeverij. “Mag ik dat zeggen?” Nee Mart, dat mocht niet. Deze reclame-uiting leverde de NOS een boete van maar liefst €60.000 op. Aanvankelijk eiste het Commissariaat zelfs een ton.

Tot slot kregen we ook een rondleiding bij de NOS. Natuurlijk kon niemand het laten om even zijn kodakmomentje te claimen achter de desk van de nieuwlezer.

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord