Michael Qiaodan en het Chinese merkenrecht

Mijn favoriete intellectuele eigendommenblog is de IPKat.[1] Dit blog publiceert dagelijks over ontwikkelingen in het (voornamelijk) Europese intellectueel eigendomsrecht, met een nadruk op internet. Een van de interessantste dingen aan het blog is dat het bestaat uit een zeer diverse groep juristen, waardoor niet alleen grote EU rechtspraak besproken wordt, maar ook de consequenties ervan in de verschillende lidstaten de revue passeren. Dit alles wordt gecombineerd met de absolute essentie van het wereldwijde web: kattenplaatjes!!! Genoeg lofzang.

Het blog publiceerde recent een artikel over Michael Jordan.[2] Naast basketballegende van de jaren 80 en 90 en megaster uit cultfilm Space Jam, is de beste man ook hoofdrolspeler in een langslepende merkenrechtzaak. Hoewel Michael Jordan zijn eigen naam ‘Jordan’ al in 1983 in China als merk registreerde, heeft een bijdehandje de Chinese variant van Jordan: 乔丹 geregistreerd. Hoewel deze twee karakters de bekende Chinese vertaling zijn van Jordan, is de fonetische vertaling terug naar ons alfabet ‘Qiaodan’, welke ook nog niet geregistreerd was. Daarmee heeft bijdehand inc. dus recht op de beide namen waaronder Michael Jordan in China bekend staat, ook al is het niet ‘Jordan’ zelf. Helder? Consequentie: het bedrijf heeft meer dan 6.000 winkels onder ‘Qiao Dan Sports’[3] en is daarmee, leunend op Michael Jordan’s faam, stinkend rijk geworden. Jordan heeft ondertussen wel een deel van de zaak gewonnen. De twee Chinese karakters zijn van hem, Qiaodan niet.

Kortom, het Chinese kopieergedrag staat garant voor verbazingwekkende rechtspraak. Nieuwste telg in de familie: Chinese Celebrity trademarks. Dit is dus een ding, en blijkbaar nog hip ook. Registreer Beyoncé als merk -> verkoop rommel onder haar naam -> wordt rijk. Maar niet helemaal. Donald Trump heeft (voor zijn escapades in het Witte Huis) gepoogd zijn naam te registreren in China. Een zekere Dong Wei was hem echter twee weken voor. Het heeft Trump uiteindelijk 7 bezwaren/beroepen/hoger beroepen/cassaties gekost om zijn eigen naam te mogen gebruiken in China. In de niet gepubliceerde uitspraak (die heel plotseling kwam, vlak na de verkiezingen, toevallig) is Dong Wei’s merk TRUMP vernietigd, behalve voor mijnbouw. Dong mag dus nog steeds een kolenmijn onder merk TRUMP openen, lucky bastard.[4]

Een ongeschreven norm binnen het Chinese merkenbureau is dat de namen van Amerikaanse presidenten niet geregistreerd mogen worden.  Voor familieleden lijkt dit echter niet te gelden. Zo zijn er alweer 65 Ivanka’s gedeponeerd,[5] waaronder voor medisch agrarische producten. Een koe met darmproblemen? Ivanka! Ook als Chinese bekendheid ben je niet per definitie veilig. Zo heeft de dochter van Bruce Lee moeten knokken voor ze een bedrijf onder haar vaders’ naam mocht opzetten.[6]

Heeft iemand jouw bekende naam geregistreerd en wil je gaan verkopen in China, dan zal je het merkenbureau moeten overtuigen van jouw internationale faam, het ter slechte trouw handelen van de merkhouder en dat je hierdoor schade lijdt. Of zorg gewoon op tijd dat je jouw eigen naam, Chinese vertaling en Chinees fonetisch Latijnse naam registreert. Indien je niet super-super-artikel 6bis verdrag van Parijs-bekend bent, registreer dan ook alternatieve schrijfwijzen en dialecten. Echt waar, doen. Ze naaien je waar je bij staat.

Tijd om zelf eens in het merkenregister te duiken.[7] Nederlands politieke leiding is helaas niet zo populair. Recente premiers leveren geen resultaten op. Zelfs onder ‘Wilders’ valt geen blikje frisdrank te kopen. Er is wel een merk voor visnetten, touwen en dergelijke textielproducten onder de naam “Beatrix”, met een kroontje als logo. De ongeschreven regel van staatshoofden lijkt zich daarmee te beperken tot de VS, al hoeft Willem-Alexander deze dubieuze eer nog niet te delen. Iok Leng Cheong mag zich de gelukkige eigenaar van merknaam Cruyff noemen, met een oranje leeuwtje als logo. Rembrandt kent meer dan twintig eigenaren, Van Gogh meer dan honderd. Vermeer heeft er weer aanzienlijk minder, al bevat die wel het mysterieuze kledingmerk “Vermeer’s Secret” (echt waar!).  D.J. Tiësto en de in Azië populaire architect Rem Koolhaas hebben mogelijk nog wel wat uit te vechten, met beiden tussen de 5 en 10 concurrenten, maar verder lijkt Hollands’ glorie toch weinig op te leveren.

Wat valt hieruit te concluderen? Ons culturele hoogtepunt is volgens de Chinezen een paar honderd jaar achter de rug, en vermoedelijk hebben ze daar wel gelijk. Desalniettemin, vertegenwoordig je een bekend persoon of merk? Registreren in China! Gewoon, alvast, voor de zekerheid.

Bronnen
[1] http://ipkitten.blogspot.nl/.
[2] http://ipkitten.blogspot.nl/2017/01/the-michael-jordan-case-in-china-to-be.html. Werkelijk een pareltje van een artikel! Kijk alleen al naar dat fantastische GIFje.
[3] http://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=51ea0bd7-baa8-4826-a41e-4e6911bc1be8.
[4] http://www.chinalawblog.com/2016/11/china-ip-protection-the-trump-issue.html.
[5] https://qz.com/916708/at-least-65-chinese-trademark-applications-to-claim-ivanka-as-a-brand-name-have-been-filed/.
[6] http://www.chinaiplawyer.com/bruce-lees-daughter-won-trademark-opposition-chinese-name-late-bruce-lee/.
[7] http://www.chinatrademarkoffice.com/.

Geschreven door: Jacob van de Velde

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord